خرده فروشی برق

خرده فروشی برق یکی از حوزه های تخصصی و نسبتا جدید می باشد که هنوز افراد زیادی از آن بی اطلاع هستند. اگر بخواهیم به زبان ساده این موضوع را شرح دهیم باید بگوییم که در بازار خرده فروشی برق، شرکت هایی به عنوان واسطه عمل می کنند و برق را بعد از خرید از نیروگاه ها، در اختیار مصرف کنندگان خرد قرار می دهند. قطعا با مطالعه چند جمله فوق، سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شده که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

 

خرده فروشی برق

 

منظور از خرده فروشی برق چیست ؟

خرده فروشی برق را می توان یک بازار نو و جدید دانست که در آن شرکت هایی به عنوان واسطه حضور دارند. این شرکت ها برق را از نیروگاه ها خریداری کرده و آن را به مصرف کنندگان خرد می فروشند. از نظر شما چرا مصرف کنندگان خرد باید برق را از این شرکت ها خریداری کنند؟ و چرا برق مورد نیاز خود را به طور مستقیم از نیروگاه تامین نمی کنند؟ معمولا شرکت های صنعتی که نیاز به برق مازاد دارند برای تامین آن دو راه پیش روی خود دارند. نخست آنکه برق مازاد را از بورس انرژی تامین کنند و دوم آنکه به سراغ شرکت های واسط و خرده فروش برق بروند.
طبق قانون و سیاست های کلی اصل 44، دولت حق فعالیت در این بازار را ندارد و باید زمینه را برای ورود اشخاص و شرکت های جدید فراهم کند. به همین دلیل در راستای بهبود فضای کسب و کار و توسعه این بازار جدید، دستورالعمل اجرای پروانه خرده فروشی برق از جانب دولت تامین شده است. در واقع می توان گفت که فعالیت شرکت های خرده فروشی انرژی ( خصوصا برق ) کاملا قانونی است. لازم به ذکر می باشد که وظیفه صدور پروانه خرده فروشی بر عهده وزارت نیرو است.
یکی از ویژگی های بازار خرده فروشی انرژی و برق این است که مشتریان می توانند شرکت تامین کننده برق خود را انتخاب کنند و به سراغ بهترین آن ها بروند. در حال حاضر یکی از شرکت های فعال در این زمینه ” شرکت پیمان انرژی پاسارگاد” می باشد. مشتریانی که نیاز به خرید برق مشترکین بالای 1MW دارند می توانند از خدمات این شرکت بهره مند شوند.

هدف از خرده فروشی برق چیست؟

صنعت خرده فروشی در حوزه برق با اهداف گوناگونی ایجاد شده است که مهم ترین آن ها برون سپاری فروش برق از جانب نیروگاه می باشد. در این میان شاهد هستیم که نقش مالی شرکت های منطقه ای و توزیع برق به تدریج کاهش پیدا می کند. نیروگاه ها به دلیل دغدغه های فراوانی که در تولید برق دارند نمی توانند جریان نقدینگی فروش برق به مصرف کنندگان نهایی را بر عهده بگیرند. به همین دلیل این وظیفه را به شرکت های خرده فروش محول کرده اند. مهم ترین دغدغه هایی که نیروگاه ها دارند شامل تامین سوخت، افزایش بهره وری، نگهداری و تعمیرات تجهیزات و … می باشد.
از طرفی دیگر نیروگاه ها به دلیل فروش برق، بیش از 20 هزار میلیارد تومان مطالبه از وزارت نیرو دارند که این موضوع مشکلات زیادی را برای آن ها ایجاد کرده و باعث کمبود نقدینگی آن ها شده است. بر همین اساس نیروگاه ها تمایل زیادی پیدا کرده اند که برق تولیدی را به خارج از بازار برق ( شرکت های خرده فروش ) عرضه کنند. به عبارتی دیگر، نیروگاه ها، فروش برق را برون سپاری می کنند و ریسک های فنی و مالی این کار به شرکت های خرده فروش انتقال می دهند.
نیروگاه ها مایل به فروش برق به شکل تفکیک شده و خرد به مصرف کنندگان نیستند و به همین دلیل مصرف کنندگان را به سمت شرکت های خرده فروشی برق سوق می دهند. این شرکت ها از تجربه و تسلط بالایی در فرآیندهای مربوطه برخوردار هستند و می توانند در جایگاه مشاور در کنار مشتریان و نیروگاه ها نیز حاضر شوند.

فرآینده خرید برق از خرده فروش چگونه است؟

شرکت هایی که در زمینه خرده فروشی فعالیت می کنند معمولا برق را در بسته های روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه به مشترکین خود عرضه می کنند و مشترکین می توانند برق را بعد از امضای قرارداد با شرایط موردنظر دریافت کنند. توجه داشته باشید که هزینه مصرف برق مشترکین با این روش افزایش پیدا نمی کند. بلکه هزینه ای به عنوان تزانزیت به شرکت واسطه پرداخت می کنند.

مزایای خرید برق از شرکت های واسط چیست؟

کاهش هزینه ها

خرید برق از شرکت های برق منطقه ای یا توزیع، هزینه زیادی برای شما دارد. اما هنگامی که برق مورد نیاز خود را از شرکت های خرده فروشی برق مانند ” شرکت پیمان انرژی پاسارگاد ” تامین می کنید هزینه های شما به شدت کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن ریسک شما به صفر خواهد رسید.

قرارگیری در اولویت آخر خاموشی

شرکت ها یا افرادی که به عنوان مصرف کننده، برق را از شرکت های خرده فروش تامین می کنند در اولویت آخر خاموشی قرار می گیرند. در برخی از مواقع که برنامه پاسخگویی بار در دوره اوج مصرف اجرا می شود شما در اولویت آخر خاموشی قرار می گیرید که مزیت بزرگی محسوب می شود.

دریافت مشاوره

تمام مشترکینی که با شرکت های خرده فروشی برق در تعامل هستند می توانند آخرین قوانین و مصوبات بازار برق را از آن ها جویا شوند. در واقع دریافت مشاوره به آن ها کمک می کند تا بهترین تصمیم را هنگام خرید برق و تمدید بسته اخذ کنند.
از دیگر مزایای خرید برق از شرکت های واسط می توان به خرید بر اساس مصرف واقعی، توافق در سررسید پرداخت، تحلیل نقطه بهینه در خرید برق، تعدیل قیمت برق و خرید آن در بازه های جداگانه ( کم بار، میان بار، اوج بار ) اشاره کرد.

پروانه خرده فروشی برق

پروانه خرده فروشی برق

سوالات متداول

بله، بیشتر شرکت‌های خرده‌فروشی برق خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند.

کافیست تا دیماند قراردادی بیش از یک مگاوات داشته باشید و الحاقیه نیابت را از شرکت مالک شبکه خود دریافت نمایید. 

خرید برق بر اساس ساعات شبکه برق سراسری که توسط بورس انرژی اعلام میگردد مشخص میشود و تنها
بستر معاملاتی آن بورس انرژی است.

خیر، جهت خرید برق نیاز به هیچ گونه تغییری در انشعابات مشترک نیست.

هر چند مالک شبکه موظف به نگهداری خطوط انتقال برق و ترانزیت برق خریداری شده است، اما تضمینی جهت پایداری برق وجود نخواهد داشت. با خرید برق از برخی از نیروگاههای طرف قرارداد با وزارت صمت ) به صورت محدود و با نرخ بسیار بالا تحت عنوان قرارداد چهارجانبه برق ( میتوان از محدودیت مصرف در دوره پیک بار معاف شد.

خرید برق از منابع مختلف بصورت همزمان هیچ تداخلی را ایجاد نخواهد کرد.

نیروگاهها در بازار برق خود مکانیزم جرائم و پاداش دارند که قطع برق نیروگاه، تأثیری بر روی مقدار برق
فروخته شده نخواهد داشت.

در صورتی که مشترکین با دیماند قراردادی بیش از یک مگاوات اقدام به خرید برق از عرضه کنندگان خصوصی
ننمایند، با نرخ 1.2 حداکثر قیمت بازار برق جریمه شد و در اولویت مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت.

مطابق با بند 2 ماده 3 الحاقیه نیابت، شرکت مالک شبکه موظف به ترانزیت برق خریداری شده به درب کارخانه مشترک تا میزان سقف اعلامی شرکت مدیریت شبکه برق ایران هستند و هزینه ترانزیت برق به حساب شرکت های مالک شبکه واریز خواهد شد.

برای ارتباط با ما میتوانید این فرم را پر کنید.

امتیاز دهید